Ten dode opgegeven, alleen weten ze dat nog niet. 

We moeten af van de auto in de stad. We weten het allemaal maar negeren dit zo veel mogelijk omdat we van onze auto houden. Onze auto is een verlengstuk van onze identiteit en ons ego.

toekomst e-bike
Stel je voor wat je met deze ruimte kan doen als er geen auto’s hoeven te staan…

We vergiftigen ons zelf!

Uitlaatgassen vergiftigen ons. In de uitlaatgassen zitten onder meer:

  • zwaveldioxide (SO2),
  • stikstofoxide (NOx),
  • koolstofdioxide (CO2),
  • Roet
  • Fijnstofdeeltjes

We maken ons zelf doof!

Een ander negatief aspect van een auto is het geluid dat een verbrandingsmotor produceert. 

Auto’s doden fietsers.

De meeste verkeersdoden zijn fietser die in de stad door een auto worden aangereden.

De stad is er meer voor de auto dan voor de mens.

Maar er is nog meer opmerkelijk aan het gebruik van de auto. 

  • Auto’s zijn veelal geschikt voor het vervoeren van 5 personen en hun bagage. 
  • Hoe groter de auto, hoe groter de status (was). 
  • 95% van de tijd rijdt slechts 1 persoon in de auto. 
  • We rijden rond met zo’n 80% overcapaciteit. 
  • De auto staat 95% van de tijd stil, geparkeerd.
  • Ego is een kostbare hobby.
toekomst e-bike
Scheve verhoudingen tussen fietsen en auto’s

Dus los van de inefficiëntie en uitstoot van de auto, we reserveren c.a. 65% van het oppervlak van onze steden voor de auto. We hebben (brede) wegen nodig en heel veel parkeergelegenheid. We reserveren onze stad voor voertuigen die worden gebruikt met 80% overcapaciteit. Voetgangers en fietsers worden op elkaar geduwd om deze scheve verhoudingen te faciliteren. En dan worden we er ook nog een ziek en ongelukkig van. Hoe gek is dat eigenlijk niet?

De grote verandering.

Elektrische fietsen is een eerste stap in de vervoerstransformatie. Als we willen dat het autogebruik in de stad verder wordt terug gedrongen moeten we auto’s gaan faciliteren zoals we nu fietsen faciliteren. Voor auto’s moeten parkeergelegenheid komen aan de rand van de stad, de parkeer plaatsen aan de weg moeten veilige parkeerplekken worden voor de fiets en andere elektrische vormen van micro mobiliteit. De verkeerssituatie in de stad valt niet langer te verantwoorden. De auto in de stad verliest, leefbaarheid wint, geluk en gezondheid is de beloning. 

Hoe verleid je de verknochte autoliefhebber om op de fiets te stappen?

De e-bike is een eerste stap in de goede richting. De tweede is het veilig kunnen stallen van de (elektrische) fietsen, het liefste op de plek waar nu de auto nog staat. Op dit moment is het eenvoudiger om in de auto te stappen i.p.v. op de fiets. Nu staan de meeste fietsen weg te roesten, ver weg gestopt op de hoek van de straat. Buiten het zicht, geen mogelijkheid om ter plekke op te laden waar dat met auto’s wel kan.

toekomst fiets

Bedrijfszekerheid.

Fietsen gaan niet stuk onderweg, fietsen gaan stuk in de stalling. Door goede en veilige stalling te bieden komen we een heel eind. Maar onderhoud aan de e-bike is ook een dingetje. Daarom is het handig om een fiets te kopen die weinig onderhoud nodig heeft. Wat de denken van een E-bike met cardanaandrijving? Nooit meer een ketting die eraf gaat.

En het ego dan?

Als een echte liefhebber van auto’s is Renier Meuwissen zich heel bewust van de band die mensen met hun auto hebben. Het is niet alleen ego maar het is identiteit. “als we mensen uit de auto willen krijgen, dan moeten we ze een fiets geven die aansluit bij hun zelfbeeld”!

Nu zien bijna alle fietsen er het zelfde uit. Als je 100 verschillende merken bij elkaar zet en de namen afplakt, dan kan je alleen een VanMoof of een byAr er tussenuit halen.

byAr

byAr stimuleert fietsgebruik.

Willen we de autogebruiker in de stad op de fiets krijgen, dan moeten fietsmerken meer op die lifestyle behoefte inspringen en na 100 jaar ophouden met het maken van het zelfde product voor mensen die zo’n ding al hebben. De groep van mensen die nog niet fietsen, ook in Nederland, is vele malen groter dan de groep die fietst.

Het is niet alleen aan de gebruiker, het is ook aan de producent. Ontdek de slimme e-bike waarmee je opvalt. De byAr is de unieke design fiets met cardanasaandrijving. Beleef het zelf en doe een gratis en vrijblijvende proefrit.